Overal stampen investeerders padelbanen uit de grond
Richard Smit 1 nov 14:08
Bouwers van padelbanen kunnen het werk al niet meer aan. Na sportverenigingen storten ook investeerders zich op een snelgroeiende sport. In het kort : Padel is wereldwijd een snelgroeiende sport, zeker in coronatijd toen veel andere sporten niet mochten. Investeerders verwachten dat die trend de komende jaren doorzet en investeren in binnen- en buitenland in de aanleg van padelbanen. Padelrackets waren in coronatijd nauwelijks te krijgen, bouwers van padelbanen kunnen het werk niet aan, investeerders verdringen zich om de beste locaties.
In het kort
Padel is wereldwijd een snelgroeiende sport, zeker in coronatijd toen veel andere sporten niet mochten. Investeerders verwachten dat die trend de komende jaren doorzet en investeren in binnen- en buitenland in de aanleg van padelbanen. Padelrackets waren in coronatijd nauwelijks te krijgen, bouwers van padelbanen kunnen het werk niet aan, investeerders verdringen zich om de beste locaties.
Op acht knalblauwe padelbanen in het Utrechtse Overvecht is op een doordeweekse ochtend een horde middelbare scholieren losgelaten. Behalve scholen en studenten komen ook bedrijven overdag voor een personeelsuitje, zegt interim-directeur Andreas Ezinga van padelketen Peakz. ’s Avonds kan dat niet; dan zijn de indoor banen bijna altijd vol. Hij wil hier zo snel mogelijk uitbreiden naar twaalf banen.
Jongeren, yuppen, zelfs voetballers en hockeyers zijn in coronatijd massaal aan het padellen (spreek uit: pa-dèl) geslagen. Het van oorsprong Mexicaanse spelletje, een kruising tussen tennis en squash, groeit in Nederland als kool. Volgens tennisbond KNLTB, die vorig jaar de Nederlandse Padel Bond (NPB) inlijfde, zijn er inmiddels 75.000 spelers en 244 locaties met 664 padelbanen. De bond verwacht de komende twee jaar een groei naar 140.000 spelers en duizend banen.
De meeste banen zijn aangelegd bij tennisverenigingen, die daarmee jeugd proberen te trekken en leden te behouden. Daarnaast zijn in hoog tempo meer dan zestig — grotere — commerciële padelcentra uit de grond gestampt. Intussen zoeken investeerders naarstig verder naar geschikte locaties om nieuwe banen aan te leggen. Zo bouwen ze ketens, die allemaal aan de vooravond staan van een landelijke uitrol.
Ketens à la Basic-Fit
Peakz Padel is daarvan de grootste. De Bilthovense ondernemer Bas Rasker, die via zijn investeringsbedrijf Axivate ook deels eigenaar is van reisbedrijf Corendon en investeert in horeca en zorg, heeft flinke ambities. ‘We hebben nu tien centra en zestig banen’, zegt hij. ‘Eind volgend jaar willen we 25 centra hebben en uiteindelijk 50 of 60. Peakz moet een landelijke keten worden, een soort Basic-Fit.’
‘Padel kan groter worden dan tennis’
Zijn partner Ezinga hoort en leest vaak dat het spelletje een hype is, maar denkt zelf dat het een blijvende sport is. ‘Iedereen kan het’, zegt hij. ‘Het instapniveau is veel lager dan bij tennis.’ Onder meer door de onderhandse opslag is niet veel training nodig om met vrienden een aardig balletje te kunnen slaan. ‘Padel kan groter worden dan tennis’, verwacht Rasker. ‘Ik denk dat het een top 5- sport kan worden in Nederland’.
Meer investeerders zien kansen. In België trekt multimiljonair Marc Coucke, eigenaar van onder meer SnowWorld en de Brusselse voetbalclub RSC Anderlecht, de beurs om nog dit jaar 100 tot 200 banen aan te leggen. De Zweedse investeerder Triton, hier bekend als eigenaar van reisbedrijf Sunweb, heeft na zo’n dertig overnames nu negentig centra met zeshonderd banen in NoordEuropa.
In Nederland steekt festivalorganisator Philippe Hes, die ook betrokken was bij de gesneuvelde modeketen Miller & Monroe, geld in The Padellers. Zijn bedrijf 4PM Entertainment en influencer Bas Smit hebben nu vooral buitenbanen in Amsterdam, maar hebben plannen door het hele land. Plaza Padel, waar onder anderen padelspecialist Marcel Bogaart, voormalig proftennisser John van Lottum en acteur Barry Atsma bij betrokken zijn, opent komende maanden overal padelbanen.
Particulieren en hockeyclubs
Bedrijven die de banen aanleggen kunnen het werk niet aan. Serge Bos van Rekré moet noodgedwongen af en toe ‘nee’ verkopen. ‘Vorig jaar legden we ruim veertig banen aan en dit jaar al 125. De aanvragen komen van alle kanten. Van commerciële aanbieders, van buitenlandse partijen die geen goedkope banen uit Spanje willen, van campings en particulieren die een baan in hun tuin laten aanleggen.'
Maar de meeste aanvragen krijgt Rekré nog steeds van verenigingen, van tennis- maar ook steeds meer hockey- en voetbalclubs. Die vragen zich niet meer af of padel een blijvertje of een hype, aldus Bos. ‘Als de buren er een hebben willen ze er ook een, anders gaan leden daarnaartoe. Het begint met één baan, dat worden er twee. Als ze toernooien of competitie gaan spelen, is dat ook weer weinig. Zo evolueert dit in rap tempo.’
De grootste uitdaging is het vinden van geschikte locaties, vertelt Rasker. De aanleg van een binnenbaan kost pakweg €35.000. Buiten, door fundering en horeca, kan dat oplopen tot meer dan €60.000. ‘Een goed park heeft zes tot acht banen, van tien bij twintig meter, nodig om het rendabel te krijgen’, zegt Bas Rasker. ‘Die moeten we dan ook nog maar vol zien te krijgen. Dat is hard werken.’ Dat is serieus geld, maar het levert ook flink wat op. De commerciële centra hebben geen leden maar verhuren banen per uur. Het kost, afhankelijk van plaats en tijdstip, €30 tot €60 om met zijn vieren anderhalf uur een baan te huren. De lessen – zo ‘n €70 voor een uur – tikken ook aan. Daar komt de eventuele huur van rackets, ballen en horeca-inkomsten nog bij. Vrienden die komen spelen schuiven bijna altijd nog even aan de bar.